Tuesday, June 05, 2007

ملهمة آدم فى الأرض

فى تدوينة ل سبيلز
عن معاناة هذا الكائن الضعيف المسمى بالمرأة، من سوء معاملة هذا الكائن الوحش المسمى بالرجل، و كانت تدوينة بعنوان مخرجة آدم من الجنة ، لقيت نفسى فى وضع المدافع عن أبناء جنسى و محاولا النأى بهم عن تلك الإتهامات الباطلة

فيا كل إمرأة،
المرأة بالنسبة للرجل هى أمه، أخته، حبيبته، زوجته.
المرأة بالنسبة للرجل هى شريكته فى حياته
المرأة بالنسبة للرجل، هى الجزء الجميل فى الكون ده اللى بيأنس إليه

زى ما الرجل متهم بسوء معاملة المرأة، فالرجل هو الوحيد الذى يرى أجمل و أروع ما فى المرأة
دائما المرأة و ستبقى ، هى ملهمة الرجل





*Video provided by "eggman91", published on YouTube.com

25 comments:

Bou-ME said...

لا أفحمتنا يا عم.....

BeLiEvEr said...

Mariam
عندك شك فى كلامى والا إيه؟
:)

الرجالة كائن ضعيف، البنت بس لو عرفت طريق الطفل اللى جواه المسئول عن كثير من تصرفاته، حتلاقيه كائن مستأنس خالص

يساري مصري said...

ايوه إحنا كائن
انت صح يا عم بليفر والله لازم نعمل جمعيات لحقوق الرجاله دول نصبوا علينا يا عم و الله جم ياخدوا حقوقهم خدوها و ضحكوا علينا و خدوا حقوقنا كمان

كلنا إنسان
إنسان تعني رجل و إمرأه فكلانى نتساوى

micheal said...

ههههههههههه..هي ايه الحكايه اليومين دول..مره دخلت مدونه من كام يوم لقيت واحده أعلنت الحرب علي الرجال و قالت يا رب كلهم يجيلهم عجز جنسي
:)
و دلوقتي لقيتك بتدافع عن الرجال
:)
هي فيه حرب حتقوم قريب
:)
تحياتي لك

zenzana said...

هو فعلا الرجل شايف ان المرأة
ملهمته
الجزء الجميل من تكوينه
لكن كمان هو شايف انها رقم عشرة في قائمة اولوياته
خنيقة
سبب همه
سبب قرفه
قيده
الفيديو جميل جدا
لكن كمان في فيديو تاني في الحياة
حلل وهدومها المبهدلة اللي عليها بقع الطبيخ
طلبات البيت
الدروس الخصوصية للعيال
وكفاية كدة لان القايمة طويلة

BeLiEvEr said...

يسارى مصرى
و الله الرجالة دولة أغلب من الستات بكتير، بس هما الرجالة بيضحكوا على نفسهم و عاملين فيها إنهم جامدين
بس ساعة الجد، بيبانوا على حقيقتهم

هيه المشكلة، ليه دايما فيه تنافس على الأفضل، مع إنى مفيش حد احسن من التانى.
ليه محدش دور على حاجة إسمها تكامل؟
الأتنين مكملين لبعض، و الأتنين ما يقدروش يعيشوا لوحدهم فى الدنيا دى

Micheal
أنا لقيت الموضوع حيقلب حرب، فقلت ادخل أهدى النفوس
:)))
الواحد بيبوص لقدام برضه، أحسن الستات تعمل إضراب عن الرجالة، و معرفش أتجوز
:)

Zenzana
طيب إنتى شايفة الحاجات دى مشكلة الراجل بس، ولا الست؟ و لا الإتنين معا بعض؟

إحنا، و بتكلم عن الرجالة خصوصا، لو إتعلمنا كلمة مشاركة، و تكامل، الدنيا حتبقى فلة.

و بعدين انا اجيبلك فيديو جميل، بموسيقى رقيقة و جميلة، تكلمينى عن الحلل و الهدوم المبهدلة؟
طيب ماشى، انا بعد كده حجيبلك فيديو رعب علشان ما تشوفيهوش أصلا
:)))

Bou-ME said...

يساري متمسلش الله يكرمك...لا مؤاخذة يا بليفر, رجالة ايه دي بس اللي غلابة؟؟؟ الراجل مصدر القوة و القسوة, وانت عارف كده كويس.... بس ده مش معناه برضه ان الرجالة كلها كدة...في رجالة فعلا زي مقال بليفر و مقودش أي اهانة أو تريقة بس بتكون موستئنئة فعلا... بس في زمانا ده, ابقى قابلني لو لاقيت5 في وسط 10

zenzana said...

مينفعش اتكلم عن مشاركة وفي طرف حاسس انه بيقضي اشغال شاقة
وطرف تاني شايف انه شايل الليلة لوحده
....
رعب؟
يامامي
انا اخري هاري بوتر
ولورد اوف ذا رينج

BeLiEvEr said...

Mariam
لأ عادى، خدى راحتك، المدونة مدونتك
:))
الكلام ليك يا عم يسارى، رد بقى يا فالح
:))))

Zenzana
ما هيه دى المشكلة، كل واحد بيرمى السبب على التانى.
العلاقة دايما فيها طرفين، و تقريبا فيه منافسة بينهم، مع إن المفروض إن العلاقة هى حياة واحدة بيعيشوها مع بعض، يعنى أى حاجة بيواجهوها ، بيواجهوها هما الأتنين معا بعض، مش منافسة، و مستنيين مين حيكسب فى الآخر

يساري مصري said...

يا بليفر ياخويا في فيديوا انا عملتلوا ابلود مخصووووووووووص عشانك ههههههه
http://www.youtube.com/watch?v=fwwQ5wC2yfM

على الجميع ان يرى هذا الفيديوا فعلاً ستطالبون بإعدام المرأه :P

مش كلهم سيبولي واحده بس ونبي ههههههههه

BeLiEvEr said...
This comment has been removed by the author.
BeLiEvEr said...

يسارى مصرى
ههههههههههههههه
تصدق بقى، إنت اللى بتجيبلنا الكلام

على فكرة انا شوفت الفيديو!!!
جامد جدا!!
و ده إثبات على إن الرجالة فعلا غلابة، بس بتوع مناظر و بس

تحياتى لك، و ربنا يستر

اتفضل عندنا said...

شوف يا عم بليفر انا معاك تماما في ان اغلب الرجاله غلابه و جواهم طفل صغير جميل، لكن الست ازاي توصله اما كل الدنيا تكون علي كتافها؟ لازم يتكلموا سوا، لازم هو يساعدها توصل للطفل ده ولازم هي كمان تساعده ان يتفهم الضغوط اللي عليها و يقدروا سوا يوصلوالمساحة تفاهم مشتركه، يعني من الاخر كده وبالبلدي لازم هو يعرف ان عشان يلاقي دلع و حركات يبقي لازم يساعدها انها تدخل في المود ده بانه يشيل عنها حبة حاجات في البيت و هي كمان عليها انها تقرب منه و تجدد فيه احساسه بحبهم، مش مجرد انها اتجوزته يبقي خلاص عملت اللي عليها...الراجل لازم ينباسط يا زينب!

ibn nasser - ابن ناصر said...

يا عم بليفر
انت جبت المضمون والله احنا غلابه وان كيدهن عظيم
دول مفترييين يا راجل والله

تحياتي

BeLiEvEr said...

إتفضل عندنا
كتير من كلامك ده اللى قصدى عليه
لازم الأتنين يقربوا لبعض،
الحياة مش منافسة
الحياة مشاركة

على فكرة، الموضوع مش إن "الراجل لازم ينبسط يا زينب"، الموضوع برضه "الست لازم تتدلع و تتهنا يا سيد"تحياتى ليكى

إبن ناصر
حمد الله على السلامة يا راجل
طولت الغيبة
أرجو إن الإمتحانات تكون عدت على خير

بالنسبة للبوست
و الله يابنى الرجالة دول عيال و غلابة، بس محدش عارف
و إذا كنت عايز دليل، شوف اللينك بتاع الفيديو اللى حاطه يسارى مصرى فى التعليق بتاعه

تحياتى لك، عوده حميدة يا ريس
:))

Bou-ME said...

عارف يا بليفر أنا بموت في يساري و هو بيلعب في عداد عمره...بيبقى جميل مش كده ؟؟؟ قابني بره يا واد يا يساري و أنا هخليك تحلف ان الله حق.... لا مؤاخذة بقى يا بليفر الموضوع بقى شخصي :]:]:] بس ياريت تيجي تسلم على يساري و تتعشوا سوا..قد يكون العشاء الأخير :]:]:]

BeLiEvEr said...

Mariam
أنا قولتله و الله إنه جايبلنا الكلام، بس الراجل برضه لحق نفسه فى آخر التعليق
;)

على العموم، انا مش معترض على حكاية العشاء الاخير، يمكن يفتكرنى فى الوصية ولا حاجه
:))

كان شاب زى الفل والله، لكن أقول إيه فى تهور الشباب

Bou-ME said...

هو يساري على طول كده عموما أنا سايباه اليومين دول عشان يخلص الامتحانات و يتهنى ب 3 أيام أجازة فقط لا غير, و بعديها اتعشوا و ودعوا بعض و سيبهولي بقى.... واهو يعك يعك و يجي يلحق نفسه في الاخر يعني...لازم يكون عبرة.... :]:] أنا بتكلم براحتي قووي عشان عارفة انه مش هيشوف اكلام ده لأن الهارد بتاعه ضارب :]:]:]:]

BeLiEvEr said...

Mariam
و انا و الله كنت مستغرب هوه الولد مختفى فين،و كنت لسه ح كتبله تعليق أسأل عليه، أصلى بصراحة خفت إنك تكونى نفذتى وعدك بسرعة كده
بس الحمد لله، لسه مكتوبله كام يوم زيادة فى العداد

بلغيه تحياتى و إن إحنا بندعيله علشان الإمتحانات و اللى بعد الإمتحانات
:)))

spellz said...

اولآ ميرسى على الاهتمام
بس د مش اتهامات باطلة خالصص
امممم شكرى على الفيديو استمتعت بالرسومات
بس برضو المراءة مش وش جميل مرسوم و بس
و لو ده بس هو الهامه يبقى برضو فهمها غلط
مافيش فايدة
:p
وانا موافقة على كل كلام زنزانة

BeLiEvEr said...

Spellz
تصدقى، كنت بكتب البوست و بحط الفيديو و عارف إن فيه تعليق حيجيلى بالمضمون ده
:)

أكيد المرأة مش وش جميل، هو اللى بيلهم، بس أولا انا حبيت أوضح إن لما الراجل بيحب يظهر مشاعر جميلة، أفكار جميلة، حتى لو بس منظر جميل
فإلهام الرجل دائما بالجمال هى المرأة

ثانيا، ده جزء من غلهام المرأة للرجل فى الحياة، انا جبت جزء، مقدرتش بقى أجيب إلهام المرأة للرجل فى كل مجالات الحياة، البوست مكنش حيكفى
:)

علشان تعرفى بس إن الرجالة مظلومين وإن إنتم اللى بتسيئوا الظن بنا
:P

و أنا موافق على كلام زنزانة برضة، بس أنا شايف إن اللى بتقولوه ده جزء من المشكلة، إن كل واحد بيبكى على حالة، و محدش بيتفاهم مع التانى

على العموم، تحياتى لكى
:P

o3ab said...
This comment has been removed by the author.
o3ab said...
This comment has been removed by the author.
o3ab said...

نسيتى تؤلى حاجه وهى الاهم انها شريكة له فى الانسانية بل اتمادى فى ذالك ان الحياه الانسانية يمكن ان تستمر بدون رجل ويمكن ان تستمر بالمرأة فقط من الناحية البيولوجية وعلوم الوراثة, ما هذا الخنوع من المراه يجب ان تغتصب حقوقها بالعافيه بل اكون اكثر تطرفا ان تستولى على مقاليد الحيا ه ولها فى ذالك من الاعيب الرجل السياسية والافكار الدينية البالية بابتكار قيم جديدة بمجتمع انوثى فقط يجب ان تكون شرسة اكثر من الرجل ودموية اكثر منه حتى يستسلم لها ويعترف لها بأنها سيدته وانه عبدها واسير مملكتها الجديدة

موقع زواج said...

كلام رائع
نشكرك اشد الشكر