Tuesday, March 27, 2007

ساح يا بداح


أنا من المعجبين ب"محمد منير" قوى. يمكن علشان انا وعيت على الدنيا لقيت إخواتى الكبار(أصلى انا أعيل واحد فى الجيل بتاعى) و الشباب فى العيله بيحبو يسمعوه و كانوا يعنى متابعين أخباره لدرجة إنى فاكر إنهم كانوا بيناقشوا الألبومات الجديده بتاعته قبل ما تنزل، و يتابعوا أخبارها. يمكن يكون علشان هو من الصعيد و أنا برده أصلا من الصعيد. المهم علاقتى بمنير إبتدت من أول ما وعيت يعنى إيه أغانى.

و كبرت و فضل منير بالنسبه ليا زى ما هو، مطربى المفضل. كنت دايما بحب أغانيه، بس زى كل الناس، كنت بحب الموسيقى بتاعته أكتر ، و يمكن بحب شوية أغانى علشان كلماتها. لغاية ما دخلت الجامعه، و عن طريق بعض الأصدقاء بدأت اتعرف على الوجه الآخر لأغانى منير. الأغانى اللى مليانه رموز و حب للوطن، اللى مليانه مشاعر و أفكار. من ساعتها و بعد ما إكتشفت الوجه الآخر للأغانى دى، و انا إكتشفت إنى بقيت مدمن لأغانى منير، و خصوصا القديم منها.

واحده من الأغانى اللى كنت بسمعها و أمر عليها مرور الكرام لأنى كنت شايف من إسمها إنها تافهه هى "ساح يا بداح"، دى متهيألى اول اغنيه كتبتها لمنير "كوثر مصطفى". و فى يوم من الأيام، مش عارف ليه، لقيت نفسى بسمع الأغنيه دى، و بركز فى كلماتها. و إتسمرت فى مكانى، لقيت فيه أغنيه مليانه بكلام، يمكن كان بقاله سنين محدش عبر عنه بالشكل ده. أغنيه ينفع تكون فعلا خلفيه للى حصل و بيحصل و لسه حيحصل فى مصر.

أنا حبيت أشاركم معايا فى سماع الأغنيه دى، بمناسبة الأيام السودا اللى إحنا فيها، كلمات الأغنيه بتقول:

ساح يا بداح، يا سؤال جرّاح
ما الذى كان’ و ما عدش و راح

قمر إنطفى، إنتفى، إختفى
نهر مبلّش حتى الريق

آه يا براح، عمال بيضيق
صبح و زيه الصبح التانى
ليل ملضوم فى الليل التانى
و أنا مش رايح، انا مش جاى
أنا مش واقف حتى مكانى

ساح يا بداح، يا سؤال جرّاح

إيه اللى إتكسر، فص اللولى ولا المرمر
طول العمر العسكر، عسكر
بس الناس، الناس كانت ناس
و كان الحلم قبالى براح



فعلا يا جماعه، طول العمر العسكر عسكر، بس الناس يمكن ما بقتش ناس.

ملحوظه: الأغنيه حتاخد وقت علشان تحمل

7 comments:

micheal said...

سيبقي محمد منير أحد رواد الفن الهادف الذين أثروا الساحه الفنيه بأعمال محترمه بعيده عن الاسفاف
عندي طلب بس مكسوف منك...أنا جي أحط أغنيه تانيه علي مدونتي بدل اعنيه يا قبضتي و معرفتش..ممكن تبغتلي ايميل تقولي فيه الخطوات من تاني علما باني عامل ابلود للاغنيه اللي عايز أحطهاو علي فكره دي لمنير
تحياتي لك

BeLiEvEr said...

مايكل:

و مازلت بكتشف كمان و كمان عالم "محمد منير".
أنا بعتلك الطريقه اللى تحمل بيها الأغانى على الإيميل بتاعك، شوفها و قولى إيه النظام

Bou-ME said...

Believer de awel marra ad5ol 3la ur blog,we 3agbtni gdan...we tab3an 3shan ana mounirian a5er 7aga shadene el mawdo3 da...
bas 3la fekra de ms hel ou3'nia el wa7eeda le mounir ele bet7asesak bele bey7sal fe masr..mo3zam a3'aneeh el adeema kdaa...
ya3ni maslan 2ou3'nyet alb el watan magrou7..yaaaaaaaaaah 3aleehaaa begad ahe de ba2a masr wle watan kulo...
fe 2ou3'nyet ibn marika..wa tatwala a3'ani mounir ele fe ra2ye 2ostoriaaaaaaa.....

BeLiEvEr said...

mariam
Merci gedan ya mariam 3ala zeyartek lel blog beta3y.

Mounir houah aktar wa7ed ba7ess ennou bey3abar 3anna, ya3ny 7atta fee a'3any elly houah beyhayess feeha, te7essy ennek bardou bethayessy ma3ah, ana ba7eb awy "Alb Elwatan magrou7" bardou.
Mounir fe3lan fanna ma3goun betorab el balad deeh.

Bou-ME said...

3arf ya Believer i believe en mafesh fe masr 3'er 2 bey3'anou bey7es bel balad de we bey7eso bena we beylmesouna...awlehoun tab3an Mounir we tanehoum -we ma3rafsh enta hatshrakni el ra2i fe de walla la2- bas i believe en 3ayda el ayoubi bardi betlmsna in som way !!

ba3deen dun thank me 3shan zoret ur blog...ur blog is gr8 so it's my duty as readin luver and a seeker to visit it everytime i log online !!!

very nice to no u and to no ur blog

BeLiEvEr said...

mariam
بلاش الكلام الجامد ده، علشان انا وشى بيحمر :D
و انا سعيد جدا بتامبعتك للمدونه بتاعتى

أنا معاكى طبعا إن عايده الأيوبى كانت تجربه هايله، بس للأسف مكملتش، أنا أفتكر إنها عملت ألبومين بس و انا كنت بحبها جدا

بس ميزة منير إنه بيغنى بقاله تقريبا 30 سنه
إنتى متخيله؟
و علشان أغانيه تفضل لغاية دلوقتى، يبقى أكيد الراجل ده كان سابق عصره

Bou-ME said...

that's why i call Mounir the King....

we howa fe3lan kan sabe2 3asrouh sawa2 fe mazziktou,fe a3'aneeh, 7ta fel look beta3ou.... Mounir kan awel wa7d yo2af 3la el masra7 be t-shirt we jeans we da kan methya2li sanat 76 ta2reban fe 7een kan kul el mou3'anyen lazem yo2ofo 3la el masra7 bel badla ba2a we bta3....

it's my pleasure knwoing you Believer :):):):)